Някои родители смятат децата си за супер развити за възрастта си , други смятат, че все още са бебета, които не са готови за училище . Как да разберете дали е време децата да отидат на училище или не?
До голяма степен терминът училищна зрялост се определя от физическа активност. Да, в първи клас добрият педагог ще набляга непрекъснато на физическата активност на малките деца , но въпреки това - ученикът ще трябва да седи 4-5 часа на бюрото.
Как да определим дали детето е готово за училищни натоварвания от първи клас, ни отговаря Доктора по биологичните науки Екатерина ПЛИШЕВСКАЯ, която тества бъдещите първокласници за тяхната училищна зрялост.
Тя стига до извода ,че бъдещият ученик трябва да отговаря на следните 8 критерия :
1. Обследване на зъбите на детето
Броят на постоянните зъби е признак за физиологичната зрялост на детето в тази възраст. До 7-годишна възраст трябва да има 6-8 постоянни зъба . Това е знак, че костите на детето са достатъчно образувани, за да седят 40 минути без да увреждат гръбнака си по време на урока.
2. Тест „Дясна ръка върху ляво ухо“
Това е тест, при който детето протяга ръка през главата си и трябва да покрие с дясната си ръка лявото ухо с изправена длан без да навежда глава надясно.
Този тест заедно с предишния показва биологичната възраст на детето , което може да е на 7 години според документите му, психически да отговаря на възрастта си и дори да я изпреварва , но биологичната му възраст да отговаря на по малко дете и това показва незрялост. Така училищните натоварвания , могат да навредят на здравето му и то да почне да се разболява.
НЕ ДА
3. Стоене на един крак
Тест ′′ позата на Ромберг ":
Детето трябва да застанете на единия крак, да свие в коляното другия , да опъне ръцете си напред и да затвори очи.
До 7-годишна възраст детето може да издържи 8-10 секунди, ако по-малко е признак за физиологична незрялост на скелета .
4. Рисуване на релси без да се застъпват в краищата
Тест за фини двигателни умения.
На лист хартия направете две вълнообразни линии с малко разстояние между тях. Детето трябва да прокара трета линия между тях , следвайки „вълната“.
Така се проверява готовността на ръката за писане, защото буквата за писане е по-малка, отколкото линиите на рисунката. Ако на детето не е усвоило такива закръгления, значи ръката не е готова за писане на букви , и ще има затруднения при усвояване на графичните знаци .То бързо ще се уморява, разсейва и е възможно да изгради отрицателно отношение към писането.
5. Броене в обратна посока
Съвременните деца знаят как да броят до 10 и повече . Но това е механично действие, защото детето още не разбира числото.Ако успее обаче да брои в обратната посока от 10 до 1 , това вече спада към логическото мислене.
Ако детето може да се ориентира свободно в редица от числа и обратно , значи е готово да учи математика. А по-трудно , но достатъчно показателно е , ако детето може от раз да изговори 10-8-6-4 .
6. Самостоятелно обличане
Не е нужно да връзвате пословичните връзки на обувките на детето си - просто купет обувки без връзки за детето си! По този начин ще опростите живота на всички. Но детето трябва да може да си свали и обуе панталоните изцяло. Трябва да можеш да сложи яке и да увие шал около врата си . Процедурата по обличане-събличане ′′ от и до ′′ трябва да е овладяна.
7. Ядене с вилица
Има деца до 7-годишна възраст ,които знаят как да използват само лъжица, защото майките им са ги хранели често!
В дома можете да правите с детето си, каквото желаете, но в училище то трябва да може да вземе чиния и да държи лъжица и вилица. Промяната е важна и ако детето не знае как да се храни, ще остане гладно.
8. Спазване на инструкциите на учителя
Училището е социум. Детето трябва да умее да разбира инструкциите на възрастен и не е достатъчно това да е член на семейството.
′′ Вземете учебниците или хванете се за ръце " ! Опитът ми показва ,че много деца не разбират от такива прости инструкции. Тези, които са ходили на детска градина, имат по-малко проблеми, но ′′ домашните ′′ деца често просто не чуват външни лица.
Децата от петгодишна възраст трябва да са готови да следват прости инструкции.
Важно е те да са адекватни : детето не трябва да възприема нито една инструкция като абсолютна истина. Децата трябва да разбират границите. Когато учителят казва:
′′ Вземете химикалката за да пишем ′′ - детето трябва да знае , че това трябва да се изпълни. Когато непознат на улицата се появи и каже: ′′ Ела с мен ′′ - в никакъв случай! Дете на 5-6 години вече е способно да научи такива граници.
За да определите дали детето ви е готово за училище, гледайте само него. Не децата на съседи, нито на учители. Когато майка идва на консултация и се оплаква, че детето и на 6 години не чете,а ′′на съседката , чете на два езика от четиригодишна възраст ", винаги и давам съвет да отговаря , че и нейното дете чете на два езика!
Що се отнася до физическата зрялост за училище , трябва да вземете под внимание комбинацията от знаци. Ако млечните зъби току-що са започнали да падат ,ако детето не стига до ухото, не се получава ′′ поза Ромберг ′′ - значи детето просто още не е физически зряло. Няма да може да седи за 40 минути час, бързо ще се уморява, ще прескача обяснения и ще има проблеми с ученето на материала. Тогава просто трябва да оставите детето да узрее , да отделите повече време и внимание .
Ако само един знак не е в съответствие с училищната норма - например зъбите , сега е често срещан случай, но виждате, че детето може да върши задачи дълго и концентрирано, вместо да се разсейеа на всеки 10 минути - време е за училище. Тогава и зъбите ще растат своевременно.
Ако детето психически не е напълно готово: страхува се да не остане само, не може да се облече, не помни къде е сложило нещото си преди минута, а възрастта позволява да се отложи приемането в училище за година - по-добре е да го направи . n Няма да повярвате колко бързо се променят децата на тази възраст, между 6 и 7 г.
В програмата на началното училище няма нищо, което да не можете да догоните след няколко месеца. Главното е да не рискуваме желанието на детето да се учи.